Jak korzystać z sauny

Jednorazowa wizyta w saunie fińskiej i parowej powinna trwać ok. 5-15 minut, a całkowity czas nie powinien przekraczać 30 minut na dobę. Najbardziej skuteczne dla poprawy samopoczucia i w procesie uodpornienia organizmu jest korzystanie z sauny 3 razy w tygodniu.

Po każdym wyjściu z sauny należy wziąć prysznic naprzemienny letnią i gorącą wodą, kończąc opłukanie ciała wodą zimną. Następnie należy odpocząć około 15 minut uzupełniając płyny (herbata ziołowa, zielona lub woda w temperaturze pokojowej).

Bezpieczną ilość wejść do sauny, w czasie jednorazowego seansu, najlepiej ustalać biorąc pod uwagę wiek i stan zdrowia użytkownika. Dla dzieci w wieku 3 do 12 lat – 1 wejście na dobę. Dorośli mogą wracać do sauny 2 do 3 razy z zachowaniem przynajmniej 10 minutowych przerw. Osoby w podeszłym wieku i dzieci do 6. roku życia, przed decyzją o korzystaniu z sauny powinni zostaćskonsultowani przez lekarza.
Sauna szczególnie dobrze wpływa na poprawę odporności, wygląd i kondycję skóry oraz ogólne samopoczucie. Seanse mogą być pomocne w zmniejszeniu dolegliwości związanych z przewlekłymi chorobami, takimi jak: napięcie mięśni grzbietu, przewlekłe reumatoidalne zapalenie stawów, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa.

Saunowanie ma zbawienny wpływ na nasze ciało i umysł. Gdy skóra jest rozgrzana, organizm w szybkim tempie traci wodę, co z kolei sprawia, że krew staje się bardziej gęsta. Produkowane są komórki odpornościowe, które zwalczają wirusy i bakterie. Dodatkowo, w gorącej saunie lub też kabinie na podczerwień oddychamy głębiej, dotleniając organizm. Równocześnie intensywnie się pocimy, co daje ujście szkodliwym toksynom, których pozbywa się nasz organizm. Rozluźniamy także nasze mięśnie, więc pobyt w saunie pozytywnie wpływa w szczególności na osoby cierpiące z powodu chorób reumatycznych. Nie bez znaczenia jest także temperatura podczas pobytu w saunie, wraz z jej wzrostem ciało wyzwala siły obronne organizmu. Powoduje to, że saunowanie ma znaczenie w profilaktyce wielu chorób, związanych z przeziębieniem, jak lekkie zakażenia grypowe, czy ostre nieżyty górnych dróg oddechowych. Szwajcarscy lekarze zalecają saunowanie do walki z niewłaściwym ciśnieniem krwi – udowodniono, iż pobyt w saunie wskazany jest zarówno dla ludzi chorych na zbyt niskie ciśnienie, jak i dla tych, którzy mają nadciśnienie. Niewskazane jest jednak korzystanie z sauny przy utrwalonym nadciśnieniu tętniczym. Osoby z wadami serca powinny pamiętać, iż oprócz temperatury, na układ krążenia ma także wpływ wilgotność powietrza podczas saunowania, dlatego też w szczególnych przypadkach, przed skorzystaniem z sauny i kabiny ciepła, należy skonsultować się z lekarzem.
Reasumując, wpływ zabiegów saunowania na nasze ciała niesie za sobą wiele pozytywnych aspektów, jak:

  • oczyszczenie organizmu,
  • przemieszczenie się płynów ustrojowych,
  • rozszerzenie naczyń podskórnych,
  • polepszenie wentylacji płuc,
  • pobudzenie układu przysadkowo – podwzgórzowego, zarządzającego całym systemem wydzielania wewnętrznego,
  • poprawa wyglądu i napięcia skóry,
  • znaczne przyspieszenie przemiany materii,
  • zmniejszenie pobudliwości nerwowej oraz wrażliwości receptorowej, czego efektem jest działanie przeciwbólowe i uspokajające.

Stosowanie sauny jest jednym z najważniejszych czynników odnowy biologicznej oraz profilaktyki prozdrowotnej. Z powodzeniem, mimo że nie jest zabiegiem leczniczym, może być traktowane jako wspomaganie leczenia